Jumat, 03 Juni 2016

Izinkan aku perbaiki diri

Semilir angin senja terasa hangat
Melintasi hati yang kian membeku
Hatiku yang kian keras tak peka
Tiada mampu berujar atau berkata

Ayah, Ramadhan kan menyapa
Aku di antara rasa sedih dan bahagia
Aku tak bergerak dalam kebaikan sejak ramadhan lalu
Dan kini, ia kan hadir tak lama lagi

Sedih, Ayah...
Azzamku di bulan mulia itu tak berbuah
Aku berkutat pada kesenangan dunia
Tilawahku melayang
Tahajudku terpendam
Sedekahku entah kemana
Dan hatiku tak lembut sedikitpun

Sedih, Ayah... sangat sedih...
Aku takut Ramadhan kali ini hanya melintas
Dan aku tak berbuat sesuatu pun
Hanya lapar dahaga yang aku peroleh

Ayah, izinkan aku berbahagia menyambut ramadhan...
Karna masih ada engkau
Yang akan merekahkan semangat
Menghentakkan kegalauan
Nasihat dan kisahmu kan selalu menyejukkan

Ayah, izinkan aku memintamu
Menggandeng langkahku
Mendorong mesin hati dan akalku

Ayah, aku ingin perbaiki diri
Di ramadhan kali ini

Tidak ada komentar: